Podręcznik i podcast nt. agresji werbalnej
12 06 2024
Kategoria: III.3.2, Podcast, Rezultaty
Kiedy piosenka popularna jest nośnikiem agresji? Jak za jej pomocą można manipulować postawami i poglądami? Czy negatywne treści w niej zawarte zawsze są łatwe do wychwycenia? W podcasie nagranym w ramach projektu w Działaniu III.3.2 opowiadają dr Monika Konert-Panek z Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr Mariusz Gradowski z Instytutu Muzykologii UW.
Projekt pt. „Agresja werbalna w perspektywie interkulturowej − Źródła, formy, sposoby przeciwdziałania” w formie interaktywnych spotkań warsztatowych w szkołach ponadpodstawowych dwujęzycznych, miał na celu ukazanie różnych możliwych form przemocy werbalnej w interakcjach twarzą w twarz, w interakcjach za pośrednictwem mediów cyfrowych w ich złożonej różnorodności oraz w sztuce (w muzyce). Zaprezentowane przykłady nie ograniczały się do języka polskiego, ale zostały poszerzone o inne języki w celu ukazania uniwersalnych oraz kulturowych i językowych cech agresywnego użycia języka. Projekt przyczynił się do rozwinięcia w adresatach świadomości językowej i kulturowej, która pozwoliłaby im rozpoznawać, rozumieć i wyjaśniać formy agresji antyspołecznej oraz im zapobiegać. Projekt uwzględnił także alternatywne, społecznie akceptowalne sposoby wyrażania agresji.
Rezultaty projektu zostały opracowane w formie anglojęzycznego i polskojęzycznego podręcznika dla uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych dot. działań związanych z zapobieganiem przemocy werbalnej w szkołach. Oba podręczniki zostały zaprojektowane jako interaktywne i multimedialne narzędzia i zostały zdeponowane w repozytorium UW i udostępnione na licencji OA do celów niekomercyjnych:
- wersja polska: Bonacchi, S., Gradowski, M., Konert-Panek, M., Mela, M., Michnowska, M., Miłkowska-Samul, K., Utri, R. (2024): Agresja werbalna w językach i kulturach europejskich. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych, DOI: 10.5281/zenodo.11059210
- wersja angielska: Bonacchi, S., Gradowski, M., Konert-Panek, M., Mela, M., Michnowska, M., Miłkowska-Samul, K., Utri, R., (2024): Verbal Aggression in European Languages and Cultures Handbook for secondary schools, DOI: 10.5281/zenodo.11118660
Efektem projektu jest też podcast nagrany w Pulsarze – platformie popularyzatorskiej należącej do tygodnika Polityka. Współautorzy podręcznika dr Monika Konert-Panek z Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr Mariusz Gradowski z Instytutu Muzykologii UW opowiadają m.in. o tym, jak w popularnych piosenkach (głównie jednak angielskojęzycznych) zidentyfikowali różne rodzaje przekazów przemocowych, tych jednoznacznych: brutalnych, drastycznych, skandalicznych, obscenicznych, wulgarnych, a także tych trudnych do wychwycenia, bo ukrytych w tekstach, muzyce, temperamencie twórców i wykonawców.
Podręcznik – wersja w j. polskim Podręcznik – wersja w j. angielskim