Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Premierowy pokaz strojów zrekonstruowanych na podstawie malowideł z Faras

Kategoria: III.3.2, Rezultaty

Niebawem, już w połowie października 2024, w Luwrze i na Uniwersytecie Sorbońskim w Paryżu odbędą się działania promujące badania przeprowadzone przez zespół z Wydziału Archeologii UW.

Prezentowane wyniki projektu „Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w średniowiecznej Nubii” dotyczą rekonstrukcji strojów na podstawie malowideł z Faras z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. Wydarzenie rozpocznie sesja popularyzacyjna na Uniwersytecie Sorbońskim w dniu 15 października 2024. Natomiast na pokaz strojów organizatorzy zapraszają w dniu 17 października do Muzeum Luwru (w ramach cyklicznego programu „Midis de l’archéologie!”).

Ze względu na bardzo małą liczbę źródeł pisanych badanie średniowiecznej Nubii jest niezwykle trudne, a podstawowym źródłem wiedzy dla badaczy tej krainy są dane archeologiczne i ikonograficzne. W części archeologiczno-historycznej projektu dr Magdalena Woźniak-Eusèbe (Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego) i dr hab. Dobrochna Zielińska (Wydział Archeologii) badały, w jaki sposób chrześcijaństwo, nowa wiara, która przyszła do Nubii z Konstantynopola w VI wieku, wpłynęła na formę oficjalnych strojów władców oraz przywódców religijnych. Podobnie jak dziś szaty i dekoracyjne elementy stroju należały do niewerbalnego systemu komunikacji, w którym każdy element ma swoje znaczenie. Monumentalne wizerunki przedstawicieli dworu i kleru były ważnym elementem wystroju nubijskich kościołów, mając oddziaływać na wiernych i ukazywać im związki pomiędzy królestwem a Kościołem oraz boskie podstawy władzy. Badania strojów pokazały, jak bogatym źródłem wiedzy mogą być malowidła ścienne.

Aby uzmysłowić sobie materialny aspekt strojów, zrozumieć ich konstrukcję, objętość i ciężar, ważnym elementem projektu było odtworzenie pięciu kompletnych sylwetek ukazanych na malowidłach zdobiących niegdyś ściany katedry w Faras. Zrekonstruowane stroje zostały zaprezentowane na modelach, by w pełni unaocznić ich fizyczną formę oraz oddziaływanie na oglądających. Modelami byli sudańczycy, przedstawiciele wspólnoty z Holandii i Niemiec, wcielający się w rolę dostojników. Zostali oni też sfotografowani w kościele pastora van Ars w Hadze.

Projekt „Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w chrześcijańskiej Nubii” jest unikalnym przykładem transdyscyplinarnej akademickiej współpracy, która nie tylko przysparza nowej wiedzy i ją popularyzuje, ale również pokazuje, że artefakty i zjawiska przeszłości mogą mieć swoje współczesne oblicze.

Działania popularyzacyjne w Paryżu uzyskały dofinansowanie w 5. edycji konkursu w Działaniu III.3.2 „Promocja badań naukowych”.