Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wykład otwarty prof. Neila Selwyna, Uniwersytet Monash w ramach wizyty mentoringowej

Kategoria: I.1.1/IV.1.1, Wydarzenia

Zapraszamy na wykład otwarty prof. Neila Selwyna z Uniwersytetu Monash w Australii pt. „Cyfrowy postwzrost… jak wyobrażać sobie nowe technologie na nowe czasy”, przygotowany w ramach wizyty mentoringowej Działania I.1.1/IV.1.1 „Program Mentor”.

Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że obecne nadmierne, eksploatacyjne i ekstrakcyjne formy technologii cyfrowych, które zdominowały globalną Północ, wymagają zasadniczego przemyślenia. W szczególności pojawia się potrzeba technologii cyfrowych bardziej humanitarnych i zrównoważonych – takich, które autentycznie odżywiają, wspierają i dają siłę wszystkim ludziom, a jednocześnie nie wywierają szkodliwego wpływu na środowisko i ekosystemy naszej planety.

Oczywiście, realizacja tych ideałów w praktyce wymaga radykalnie nowego myślenia o przyszłości cyfrowej – czego wyrazem są rozwijające się koncepcje takie jak cyfrowa wystarczalność, obliczenia z limitami, wolne obliczenia (slow computing), dekomputacja czy radykalnie zrównoważone przetwarzanie danych.

W swoim wystąpieniu Neil Selwyn zastanawia się, jak te wysiłki można połączyć z szerszymi ruchami społecznymi, które zyskują obecnie na sile, wokół idei degrowth (wzrostu negatywnego) i postwzrostu. Jak mogłaby wyglądać cyfrowa wersja degrowth? Co byłoby potrzebne, aby urzeczywistnić bardziej zrównoważoną, zredukowaną i sprawiedliwą przyszłość technologii cyfrowych? I co ważniejsze – jak te technologie mogłyby wspierać ambicje dewzrostu, prowadzące do bardziej zrównoważonych, prostszych i sprawiedliwych form życia?

Profesor Neil Selwyn jest profesorem na Wydziale Edukacji Uniwersytetu Monash w Australii oraz czołowym badaczem na arenie międzynarodowej w dziedzinie edukacji cyfrowej. Jego prace krytycznie analizują społeczne, polityczne i pedagogiczne konsekwencje wykorzystania technologii w edukacji. W trakcie trzydziestoletniej kariery akademickiej był autorem lub współautorem 18 książek i ponad 300 publikacji naukowych, z których wiele zostało przetłumaczonych na liczne języki. Należy do grona najczęściej cytowanych australijskich badaczy edukacji – jego indeks Hirscha wynosi 97, a liczba cytowań przekracza 41 000. Profesor Selwyn kierował ponad 30 projektami badawczymi finansowanymi przez takie instytucje, jak Australijska Rada ds. Badań (ARC), UNESCO, Fundacja Gatesów czy Microsoft. Doradzał również organizacjom międzynarodowym, w tym UNESCO, OECD oraz Radzie Europy, w zakresie cyfryzacji edukacji. Jako były redaktor czasopisma Learning, Media and Technology, współtworzył kluczowe debaty dotyczące technologii edukacyjnych. Obecnie prowadzi badania nad rolą sztucznej inteligencji, datafikacji i automatyzacji cyfrowej w szkołach i na uczelniach. Jest cenionym prelegentem konferencyjnym i doradcą polityk publicznych w Europie, Azji i obu Amerykach. Członek Australijskiej Akademii Nauk Społecznych, posiada również honorowe stanowiska na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz Uniwersytecie w Lund.

Wykład odbędzie się w DELab, w środę 28 maja 2025 r. o g. 15:30, BUW, ul. Dobra 56/66.