Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wykład otwarty prof. Petera Kahna, Uniwersytet Manchesterski w ramach wizyty mentoringowej

Kategoria: I.1.1/IV.1.1, Wydarzenia

Zapraszamy na wykład otwarty prof. Petera Kahna z Uniwersytetu Manchesterskiego pt. „Kształcenie ku sprawczości zbiorowej w społeczeństwie cyfrowo-mediowanym”, przygotowany w ramach wizyty mentoringowej Działania I.1.1/IV.1.1 „Program Mentor”.

Świat stoi dziś wobec trwających problemów wymagających wspólnego, skoordynowanego działania – w tym wyzwań związanych ze zmianą klimatu i nierównościami społecznymi. Równocześnie rozwój systemów cyfrowych – od aplikacji opartych na sztucznej inteligencji po platformy mediów społecznościowych – z jednej strony otwiera nowe możliwości dla działań zbiorowych, a z drugiej strony osłabia zdolność ludzi do wspólnego reagowania na te wyzwania. W swoim wystąpieniu prof. Kahn analizuje, w jaki sposób uniwersytety mogą wspierać rozwój sprawczości zbiorowej studentów w społeczeństwach cyfrowo-mediowanych. Opierając się na paradygmacie realizmu krytycznego, definiuje sprawczość zbiorową za Margaret Archer jako zdolność do wypracowywania wspólnych trosk i podejmowania działań podważających status quo. W prezentacji profesor Kahn przedstawi, jak różne technologie cyfrowe wpływają na kształtowanie tej zdolności u studentów. Wskazane zostaną kluczowe warunki rozwoju sprawczości zbiorowej, takie jak: architektura uwagi, horyzonty refleksyjności, dobra relacyjne oraz narastająca pasywność. Autor postuluje, że projektowanie uczenia się w szkolnictwie wyższym powinno być strukturalnie ugruntowane – z uwzględnieniem możliwości, jakie oferują technologie cyfrowe, oraz struktur społecznych i kulturowych, które z nimi współgrają.

Peter Kahn jest profesorem edukacji cyfrowej w Manchester Institute of Education, School of Environment, Education and Development, University of Manchester, Wielka Brytania. Do jego obowiązków należy kierowanie rozwojem e-learningu w tej uczelni. Jego badania koncentrują się na stosowaniu krytycznych perspektyw do studiowania szkolnictwa wyższego, zajmując się w tej dziedzinie takimi obszarami jak technologie cyfrowe, generatywna sztuczna inteligencja, współpraca i zrównoważony rozwój. Profesor Kahn publikował w czasopismach takich jak Educational Technology, Research and Development, Studies in Higher Education, Higher Education Research and Development. Jest redaktorem czasopisma Teaching in Higher Education, które przedstawia krytyczne perspektywy dotyczące pedagogiki, programu nauczania, oceny i pokrewnych tematów na uniwersytetach. Profesor Kahn był wcześniej dyrektorem Centre for Higher Education Studies na University of Liverpool, gdzie kierował dużym cyfrowym programem doktoratów z zakresu studiów nad szkolnictwem wyższym (EdD).

Wykład odbędzie się w DELab, w piątek 30 maja 2025 r. o g. 15:00, BUW ul. Dobra 56/66.