Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Sztuka i nauka jako sposoby poznawania i doświadczania świata: Kreatywność, Abstrakcja i Nauka

Kategoria: I.3.5, Rezultaty, Wydarzenia

Centrum Q (Centrum Badań nad Kulturą, Językiem i Umysłem) wspólnie z HILL (Human Interactivity and Language Lab) zapraszają na konferencję, która odbędzie się 27-30 października 2022 w Zakopanem.

Celem konferencji „11th Peripatetic Conference: Art and Science as Ways of Knowing and Experiencing the World: Creativity, Abstraction and Learning” jest przyjrzenie się doświadczeniom i praktykom artystów i naukowców w ich dziedzinach, aby ustalić, czy są wyrazem podobnych czy odmiennych procesów. Na przestrzeni lat próbowano (głównie w literaturze poświęconej badaniom nad kreatywnością) twierdzić, że są to w dużej mierze podobne kierunki działania w twórczym procesie odkrywania, a jednocześnie wielu twierdziło, że są to zasadniczo odrębne sposoby epistemicznego odnoszenia się do świata, które nie mogą się ze sobą porozumieć. Z jednej strony, zarówno w sztuce, jak i w nauce, istnieje wyraźny proces kultywowania umiejętności i biegłości: autorzy, muzycy, malarze tworzą, ale także zastanawiają się nad swoimi refleksjami i je rewidują, co przypomina procedurę szlifowania hipotez naukowych. Z drugiej strony, istnieje silna zgoda co do tego, że sztuka jest w jakimś stopniu wyrazem emocji i doświadczenia zmysłowego (aesthesis), podczas gdy badania naukowe z założenia zmierzają do prawdy i wyrażają jakiś obiektywny opis świata.

Wśród pytań, które proponujemy do dyskusji, są:

  • W jaki sposób proces i produkt tworzenia zarówno w sztuce, jak i w nauce są porównywalne?
  • Jaki jest status ontologiczny efektu końcowego?
  • Jakie są podobieństwa i różnice w społecznych zaangażowaniach prowadzących do powstania dzieł sztuki i nauki?
  • W jakim stopniu są one konstruowane indywidualnie czy społecznie?

Szczegółowe informacje nt. konferencji