I.3.11. Przygotowanie i uruchomienie projektu badawczego: Ancient Societies in Action (ASA) – edycja 5
Ogłoszenie o konkursie
- Nazwa: Małe Granty CRAC – edycja V
- Cel: wspieranie działań, które przyczynią się do podniesienia jakości badań i publikacji starożytniczych, a także do wzmocnienia kontaktów zagranicznych oraz pozycji międzynarodowej UW w dziedzinie badań nad starożytnością
- Wnioskodawca: pracownicy i doktoranci UW zaangażowani w działalność badawczą i afiliujący swoje publikacje w PBN przy UW
- Kwota dofinansowania: do 30 000 zł
- Budżet konkursu: 90 000 zł
- Data ogłoszenia konkursu: 29.11.2021 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 29.11.2021 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 31.12.2021 r.
- Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi do: do 15.02.2022 r.
- Termin realizacji projektów, które otrzymają finansowanie: do 15.02.2023 r.
- Sposób składania wniosków: wyłącznie elektronicznie na adres crac@uw.edu.pl
Termin składania wniosków w kolejnej edycji konkursu przewidywany jest na 31.03.2022 r.
RegulaminWyniki konkursu
Regulamin przyznawania Małych Grantów CRAC
- Środki przyznawane w ramach Małych Grantów Centrum Badań nad Cywilizacjami Starożytnymi UW (dalej zwane „grantami”) przeznaczone są na wspieranie działań, które przyczynią się do podniesienia jakości badań i publikacji starożytniczych, a także do wzmocnienia kontaktów zagranicznych oraz pozycji międzynarodowej UW w dziedzinie badań nad starożytnością.
- O granty mogą ubiegać się:
- pracownicy zatrudnieni na stanowiskach badawczych, dydaktyczno-badawczych i naukowo-technicznych, dla których UW jest podstawowym miejscem pracy,
- doktoranci UW pod opieką opiekuna naukowego.
- Granty przyznawane są na zasadach konkursowych.
- Każdy wnioskodawca może zgłosić tylko jeden projekt w danej turze konkursu. Złożenie wniosku w jednej turze nie wyklucza możliwości wnioskowania w kolejnych turach.
- Przedmiotem wniosku mogą być wyłącznie działania badaczy afiliowanych przy UW.
- O granty nie mogą ubiegać się osoby pełniące funkcje w programie „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, członkowie Komitetu Zarządzającego POB IV, Kierownik Programu IDUB i członkowie rady Działania I.3.11 Ancient Societies in Action/Center for Research on Ancient Civilisations (ASA/CRAC) oraz członkowie komisji konkursowej.
- Maksymalna kwota finansowania pojedynczego grantu zostaje każdorazowo wskazana w ogłoszeniu o otwarciu danej edycji konkursu.
- Zakres działań zgłaszanych do finansowania musi mieć charakter naukowy. Granty nie finansują działań dydaktycznych i popularnonaukowych. Przykładowe kategorie projektów:
- krótki staż badawczy (np. w celu ukończenia artykułu lub wniosku grantowego);
- wsparcie publikacji w wiodących czasopismach i wydawnictwach (skład, korekta, zakup praw autorskich do ilustracji);
- organizacja konferencji, warsztatów, seminariów;
- organizacja sesji w ramach ważnych konferencji;
- wizyta badaczy zagranicznych.
- Wnioski o granty powinny zostać zgłoszone zgodnie z podanym w ogłoszeniu wzorem formularza, w terminie zgodnym z ogłoszeniem. Ogłoszenie (wraz z Regulaminem) zostanie opublikowane na stronie internetowej CRAC (www.crac.uw.edu.pl) oraz IDUB (inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl).
- Wnioski złożone na innym formularzu niż wskazany w ogłoszeniu zostaną zwrócone do uzupełnienia.
- Wnioski złożone przed terminem rozpoczęcia naboru lub po terminie zakończenia naboru wskazanych w ogłoszeniu nie będą rozpatrywane.
- Wnioski grantowe ocenia komisja konkursowa (dalej zwana „Komisją”), której przewodniczącego i członków powołuje Kierownik Programu IDUB. Jako członkowie Komisji mogą zostać powołani badacze starożytności co najmniej ze stopniem doktora oraz znaczącym dorobkiem naukowym.
- Przewodniczący Komisji wyłącza z jej składu na czas rozpatrywania danego wniosku członka Komisji, u którego występuje konflikt interesów związany z ocenianym wnioskiem, a w szczególności jeśli:
- jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia włącznie Wnioskodawcy;
- jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z Wnioskodawcą;
- pozostaje z Wnioskodawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tego członka, w tym gdy Wnioskodawca jest przełożonym lub podwładnym członka komisji konkursowej albo pozostają w innej relacji zatrudnienia.
- zachodzą inne ważne okoliczności, mogące rodzić uzasadnione obawy co do zachowania bezstronności lub obiektywności przy ocenianiu wniosku.
- Członek Komisji przed rozpoczęciem oceny wniosków informuje Komisję o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 13.
- Członek Komisji wyłączony od oceny wniosku nie bierze udziału w jego ocenie oraz na czas jej dokonywania opuszcza pomieszczenie obrad Komisji. Wyłączenie członka Komisji od oceny danego wniosku odnotowuje się w protokole z posiedzenia Komisji wraz z podaniem przyczyny wyłączenia.
- Przewodniczący Komisji konkursowej dokonuje oceny formalnej wniosku przed przekazaniem go komisji. Wniosek niespełniający wymogów wyszczególnionych w Regulaminie konkursu nie będzie poddany ocenie. Nie będą też rozpatrywane wnioski niekompletne. Przewodniczący wezwie wnioskodawcę składającego niekompletny wniosek do jego uzupełnienia w ciągu 7 dni od dnia wysłania wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
- Każdy z członków Komisji przyznaje każdemu wnioskowi od 0 do 100 punktów, oceniając:
- wartość naukową projektu (max. 50 pkt.);
- zgodność z założeniami Działania I.3.11 ASA/CRAC oraz Programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (max. 5 pkt.);
- stosunek nakładów finansowych do efektu naukowego (max. 20 pkt.);
- wykonalność projektu, biorąc pod uwagę dotychczasowy dorobek wnioskodawcy (max. 25 pkt.).
- Komisja może obradować na posiedzeniu stacjonarnym bądź on-line. Przepisy Zarządzenia nr 94 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 12 maja 2020 r. w sprawie Zasad prowadzenia posiedzeń organów i podmiotów kolegialnych Uniwersytetu Warszawskiego oraz innych gremiów z wykorzystaniem narzędzi komunikacji elektronicznej (Monitor UW z 2020 r. poz. 200) stosuje się odpowiednio.
- Komisja sporządza listę rankingową na podstawie uśrednionej przyznanej punktacji. Ocena Komisji jest średnią z ostatecznych ocen indywidualnych poszczególnych członków Komisji. Środki zostają przyznane najwyżej ocenionym projektom, w oparciu o punktację listy rankingowej, do wyczerpania budżetu konkursu, przy czym finansowanie mogą otrzymać jedynie wnioski, które uzyskały co najmniej 70 punktów.
- Z posiedzeń Komisji sporządza się protokół.
- Obsługę administracyjną Komisji zapewnia Wydział Historii UW.
- Komisja może rekomendować przyznanie wnioskom z listy rankingowej pełnej kwoty finansowania lub zredukowanie kwoty do sumy nie niższej niż 60% wnioskowanego finansowania.
- Termin rozstrzygnięcia konkursu zostaje każdorazowo wskazany w ogłoszeniu o konkursie. Wyniki są publikowane na stronie internetowej Programu IDUB inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl oraz Działania I.3.11 ASA/CRAC www.crac.uw.edu.pl.
- O zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu wniosku do finansowania wnioskodawcy będą poinformowani drogą mailową po zatwierdzeniu listy wniosków do finansowania przez Kierownika Programu IDUB. Wnioskodawca ma prawo odwołać się od rozstrzygnięcia
- W przypadku naruszenia zapisów niniejszego Regulaminu, Wnioskodawca ma prawo wnosić o ponowne rozpatrzenie sprawy do Kierownika Działania w ciągu 7 dni od daty opublikowania na stronie Działania I.3.11 ASA/CRAC (www.crac.uw.edu.pl) decyzji Kierownika Programu IDUB o zaakceptowaniu do finansowania listy projektów, na adres crac@uw.edu.pl. Kierownik Działania ASA/CRAC po konsultacji z przewodniczącym komisji konkursowej i członkiem Rady CRAC decyduje o uznaniu bądź odrzuceniu odwołania w ciągu 30 dni od złożenia odwołania.
- Listy rankingowe i wyniki konkursu są jawne, zostaną opublikowane na stronie IDUB (inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl), CRAC (www.crac.uw.edu.pl).
- Projekt musi zostać zrealizowany w ciągu roku od daty decyzji o przyznaniu finansowania.
- Beneficjent musi przedłożyć w ciągu 30 dni od daty zakończenia realizacji projektu sprawozdanie z jego wykonania na ręce Kierownika Działania I.3.11 ASA/CRAC. Na sprawozdanie powinny składać się: raport merytoryczny oraz raport finansowy. Sprawozdanie podpisuje beneficjent, pełnomocnik kwestora jednostki organizacyjnej UW, w której projekt był realizowany oraz Dziekan lub kierownik jednostki organizacyjnej UW, w której projekt był realizowany.
- Niewykorzystane środki finansowe przyznane na projekt podlegają rozliczeniu w ciągu 30 dni od zakończenia projektu.
- W szczególnych przypadkach Kierownik Programu IDUB na wniosek beneficjenta zaakceptowany przez Kierownika Działania I.3.11 (ASA/CRAC) może wyrazić zgodę na przedłużenie realizacji projektu. Beneficjent musi wystąpić o taką zgodę co najmniej na 7 dni przed pierwotnym terminem zakończenia realizacji projektu.
- Kierownik Programu IDUB, do dnia opublikowania listy osób którym przyznano finansowanie, w uzasadnionych przypadkach zastrzega sobie prawo do anulowania konkursu bez podania przyczyny. Informacja o anulowaniu konkursu zostanie zamieszczona na stronie internetowej IDUB.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy obowiązującego prawa.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki
Koszty dopuszczalne i niedopuszczalne
Koszty niedopuszczalne
- koszty zapewnienia infrastruktury, jej utworzenia, dostosowania lub utrzymania (np. komputery);
- koszty zatrudniania pracowników. wynagrodzenie dla kierownika projektu;
- wydatki związane z wypełnieniem wniosku o przyznanie dofinansowania;
- wydatki podlegające podwójnemu finansowaniu;
- wydatki nieujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie;
- wydatki poniesione przed datą decyzji o przyznaniu dofinansowania;
- specjalistyczne publikacje /pomoce naukowe i fachowe;
Koszty dopuszczalne
Koszt można uznać za dopuszczalny, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
- został faktycznie poniesiony w okresie trwania projektu;
- jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa;
- został uwzględniony w zatwierdzonym wniosku;
- jest niezbędny do poniesienia i został poniesiony w związku z realizacją projektu;
- został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny;
- został należycie udokumentowany;
- został poniesiony zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
- został poniesiony zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych;
- nie stanowi wydatku niedopuszczalnego.
Koszty dopuszczalne to koszty zgodne z obowiązującymi zasadami rachunkowości i zasadami należytego zarządzania finansami oraz stosowanymi praktykami (polityka rachunkowości).
Kryteria oceny wniosków
Łączna ocena punktowa: 0–100 pkt
- zgodność z założeniami konkursu (5 pkt)
- tak (5)
- nie (0)
- wartość naukowa projektu (50 pkt)
- wybitna (40–50)
- bardzo wysoka (30–39)
- wysoka (20–29)
- przeciętna (10–19)
- mierna (0–9)
- efekt naukowy a wysokość nakładów (20 pkt)
- wybitny (16–20)
- bardzo dobry (12–15)
- dobry (8–11)
- przeciętny (4–7)
- mierny (0–3)
- wykonalność projektu w kontekście kompetencji i dorobku wnioskodawcy (25 pkt)*
- bardzo wysoka (21–25)
- wysoka (15–20)
- dobra (10–14)
- przeciętna (5–9)
- mierna (0–4)
* W 2021 r. z uwzględnieniem warunków wynikających z pandemii COVID-19.
Formularz wniosku
- pobierz (MS Word, < 1 MB)
Decyzją Kierownika Programu dofinansowanie uzyskały następujące wnioski:
- Mgr Julia Borczyńska, Wydział Historii, Spotkanie warsztatowe i kwerenda biblioteczna w Kolonii i Bonn w ramach badań nad pracą doktorską poświęconą roli epigraficznej poezji pseudodamazjańskiej w ideologicznej kontynuacji kreowania przestrzeni miejskiej Rzymu w IV-VI wieku
- Dr Mariusz Gwiazda, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej, ‘Marea’ (mod. Huwwariya): a town built in Late Antiquity on the shore of Lake Mareotis
- Mgr Anna Kordas, Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce, Sporządzenie dokumentacji fotogrametrycznej oraz modeli 3D elementów architektonicznych do publikacji „Architectural decoration and masons’ marks of the agora of Amathus in Cyprus”
- Dr Marcin Matera, Wydział Archeologii, Dokumentacja i inwentaryzacja poźno-scytyjskich grodzisk dolnego Naddnieprza
- Mgr Radosław Miśkiewicz, SDNH;WPiA, Kwerenda w bibliotekach ateńskich (American School of Classical Studies at Athens, British School at Athens, Ecole francaise d’Athens)
- Dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spanò, Wydział Historii, Udział w konferencji: European Association of Biblical Studies, Tuluza 3–7.07.2022
- Dr Paweł Nowakowski, Wydział Historii, Dofinansowanie organizacji trzech sesji pt. “Languages as Barriers, Languages as Bridges: Intra- and Inter-Lingual Negotiations across Ethnical, Political, Religious, Social, Cultural, and Gender Boundaries in the Late Antique and Medieval Mediterranean I-III” w ramach International Medieval Congress, Leeds 2022