Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

I.3.8. Powstanie Instytutu Studiów Zaawansowanych (ISZ, Institute for Advanced Studies)

Informacje ogólneRegulamin ISZ

Realizacja celu IDUB

  • II.3. Podniesienie zdolności do współpracy poprzez zwiększenie posiadanego potencjału badawczego

Nazwa POB/Grupy działań

Opis działania

Cel

Powołanie wirtualnego instytutu naukowego, docelowo w formie ogólnouniwersyteckiej jednostki organizacyjnej, którego głównym celem będzie inicjowanie oraz koordynowanie i udzielanie wsparcia finansowo-organizacyjnego dla inicjatyw badawczych przekraczających swoim zakresem tematycznym i czasowym skalę typowych działań koordynowanych na poziomie istniejących grup badawczych w obszarze POB II oraz wspieranie obiecujących działań nowatorskich, których realizacja może być trudna lub obarczona ryzykiem niepowodzenia. Instytut będzie także wspierał inne zadania realizowane w ramach POB II, w szczególności Rada Naukowa Instytutu będzie pełnić funkcje opiniujące, doradcze i wspierające w zakresie zadań merytorycznych i organizacyjnych.

Uzasadnienie

W obszarze badawczym POB II mieszczą się tradycyjnie silne, dysponujące wielkim kapitałem ludzkim i ugruntowaną przez lata pozycją międzynarodową dyscypliny astronomia, biologia, chemia i fizyka, zlokalizowane na kampusie Ochota na Wydziałach Biologii, Chemii, Geologii i Fizyki oraz w Centrum Nowych Technologii. Ten obszar badań jest priorytetem w agendzie organizacji międzynarodowych, rządów i przemysłu, niesie z sobą duży potencjał komercjalizacyjny. W ramach POB II mieszczą się także kierunki studiów, których absolwenci mają i mieć będą decydujący wpływ na rozwój nowych technologii i ich przełożenie na dalszy rozwój cywilizacji naukowo-technicznej, takie jak chemia, fizyka, matematyka, informatyka, zastosowania fizyki w biologii i medycynie, inżynieria nanostruktur oraz energetyka i chemia jądrowa.

W celu dalszego intensywnego rozwoju tych dyscyplin wdrożony zostanie program mobilności, który posłuży efektywnej współpracy, elastycznemu organizowaniu się zainteresowanych badaczy w zespoły wokół przełomowych projektów i współdzielenia zasobów. Wdrożony zostanie system komunikowania osiągnięć naukowych pozwalający wzmacniać reputację uniwersytetu i budować wizerunek uczelni badawczej. Ważną rolą Instytutu będzie identyfikowanie nowatorskich projektów naukowych, które mogą doprowadzić do sformułowania przełomowych wyników lub do nawiązania współpracy z wiodącymi ośrodkami naukowymi i inicjowanie ich realizacji. W tym obszarze kluczowa rola przypadnie Radzie Instytutu, której zadaniem będzie ocena klasy naukowej projektów i możliwości ich wykonania na UW.

Instytut będzie także pełnił rolę zasobu wspólnego dla wszystkich działań realizowanych w POB II w zakresie obsługi administracyjnej i koordynacji wykorzystania dostępnych środków materialnych i finansowych.

Przykładowymi działaniami koordynowanymi przez ISZ będą: a) wsparcie przy zarządzaniu realizacją dużych projektów badawczych, w szczególności projektów interdyscyplinarnych, wymagających dużych zakupów sprzętu, przekraczających zakresem kompetencji eksperckich możliwości pojedynczych jednostek organizacyjnych UW; b) zapewnianie miejsca prowadzenia badań na okres 3-24 miesięcy, dla naukowców zajmujących się intensywną pracą badawczą; c) realizowanie projektów takich jak Distinguished Postdoctoral Fellowships i Distinguished Visiting Fellowships. Projekty te zmierzają do zidentyfikowania i związania z UW wybitnych badaczy młodego i średniego pokolenia; d) organizowanie krótkich (od 1 tygodnia do 1 miesiąca) międzynarodowych programów badawczych i związanych z nimi konferencji i warsztatów, na które zapraszani byliby zarówno uznani eksperci, jak i obiecujący naukowcy młodego pokolenia. Dawałoby to realną szansę na zintensyfikowanie wymiany naukowej z zagranicą i pozyskiwanie nowych współpracowników do lokalnych zespołów badawczych. Fundusze pozwalające na organizację warsztatów i konferencji przyznawane będą w drodze konkursów.

Cele zostaną osiągnięte poprzez realizację zadań, w tym zadań wspólnych z innymi inicjatywami realizowanymi w ramach pozostałych Działań IDUB.

Przykładowe zadania

  1. Stworzenie i prowadzenie strony internetowej z informacjami o Instytucie i jego działalności w tym o zaangażowanych grupach badawczych oraz prowadzonych badaniach, organizowanych seminariach, wykładach, warsztatach, konferencjach i innych przedsięwzięciach.
  2. Organizacja i finansowanie serii specjalistycznych wykładów dla studentów i doktorantów wygłaszanych przez wybitnych zagranicznych uczonych (współfinansowanie z Działania I.1.1/IV.1.1).
  3. Organizacja i finansowanie programów Distinguished Visiting Fellowships, Distinguished Postdoctoral Fellowships na przyjazdy wybitnych zagranicznych naukowców na okres od 2 tygodni do 6 miesięcy w celu rozpoczęcia lub intensyfikacji współpracy z pracownikami Uniwersytetu.
  4. Organizacja i finansowanie międzynarodowych tematycznych warsztatów naukowych (10-100 uczestników) dotyczących zagadnień badanych w ramach POBII.
  5. Współorganizacja międzynarodowych konferencji naukowych (współfinansowanie z Działania II.4.1), w ramach których przynajmniej jeden wykład będzie ogólnodostępny dla społeczności Uniwersytetu.
  6. Wsparcie mobilności doktorantów i pracowników UW poprzez finansowanie wizyt w wiodących ośrodkach naukowych (wspólnie z Działaniem IV.2.3).
  7. Gromadzenie doświadczenia i koordynacja wspólnych aplikacji o duże krajowe i międzynarodowe granty badawcze (ITN, COFUND, MSCA, NAWA, MNiSW) (współfinansowanie z Działania I.1.3).
  8. Organizacja międzynarodowych seminariów internetowych w celu zainicjowania nowatorskich projektów badawczych.

Jednostka koordynująca działanie

  • Wydział Fizyki

Jednostki zaangażowane w realizację działania

  • Wydział Fizyki
  • Wydział Chemii
  • Wydział Geologii
  • Wydział Biologii
  • CENT

Zasady funkcjonowania
Instytutu Studiów Zaawansowanych

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Zasady funkcjonowania Instytutu Studiów Zaawansowanych dotyczą programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.
  2. Zasady określają sposób działania Instytutu.

§ 2

Ilekroć w Zasadach jest mowa o:

  1. Instytucie, ISZ – należy przez to rozumieć Instytut Studiów Zaawansowanych;
  2. Działaniu – należy przez to rozumieć Działanie I.3.8 „Powstanie Instytutu Studiów Zaawansowanych (ISZ, Institute for Advanced Studies)”;
  3. IDUB – należy przez to rozumieć program „Inicjatywa doskonałości – Uczelnia Badawcza” realizowany na Uniwersytecie Warszawskim na podstawie zarządzenia Nr 115 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 1 czerwca 2020 r. w sprawie realizacji programu „Inicjatywa doskonałości – Uczelnia Badawcza” na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2020 r., poz. 246 z późn. zm.);
  4. POB II – należy przez to rozumieć Priorytetowy Obszar Badawczy II w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – Uczelnia Badawcza”;
  5. Kierowniku Działania – należy przez to rozumieć Kierownika Działania I.3.8 w rozumieniu Zarządzenia IDUB;
  6. Kierowniku Programu – należy przez to rozumieć Kierownika Programu IDUB;
  7. Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Instytutu;
  8. Radzie – należy przez to rozumieć Radę Instytutu;
  9. Kierowniku Instytutu – należy przez to rozumieć Kierownika Instytutu Studiów Zaawansowanych;
  10. Rektorze – należy przez to rozumieć Rektora Uniwersytetu Warszawskiego;
  11. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Uniwersytetu Warszawskiego;
  12. Uniwersytecie, UW – należy przez to rozumieć Uniwersytet Warszawski;
  13. Zarządzeniu IDUB – należy przez to rozumieć zarządzenie Nr 115 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 1 czerwca 2020 r. w sprawie realizacji programu „Inicjatywa doskonałości – Uczelnia Badawcza” na Uniwersytecie Warszawskim.

§ 3

Zasady określają w szczególności:

  1. zadania Instytutu;
  2. zasady funkcjonowania Kierownika Instytutu i Rady Instytutu.

§ 4

Strukturę organizacyjną Instytutu tworzą:

  1. Kierownik Instytutu;
  2. Rada Instytutu;
  3. biuro ISZ.

Rozdział 2
Zadania Instytutu

§ 5

  1. Przedmiotem działania Instytutu są m.in.:
    1. stworzenie i prowadzenie strony internetowej z informacjami o Instytucie i jego działalności w tym o zaangażowanych grupach badawczych oraz prowadzonych badaniach, organizowanych seminariach, wykładach, warsztatach, konferencjach i innych przedsięwzięciach;
    2. organizacja i finansowanie serii specjalistycznych wykładów dla studentów i doktorantów wygłaszanych przez wybitnych zagranicznych uczonych;
    3. organizacja i finansowanie programów Distinguished Visiting Fellowships, Distinguished Postdoctoral Fellowships na przyjazdy wybitnych zagranicznych naukowców na okres od 2 tygodni do 6 miesięcy w celu rozpoczęcia lub intensyfikacji współpracy z pracownikami Uniwersytetu;
    4. organizacja i finansowanie międzynarodowych tematycznych warsztatów naukowych (10-100 uczestników) dotyczących zagadnień badanych w ramach POB II;
    5. współorganizacja międzynarodowych konferencji naukowych, w ramach których przynajmniej jeden wykład będzie ogólnodostępny dla społeczności Uniwersytetu;
    6. wsparcie mobilności doktorantów i pracowników UW poprzez finansowanie wizyt w wiodących ośrodkach naukowych;
    7. gromadzenie doświadczenia i koordynacja wspólnych aplikacji o krajowe i międzynarodowe granty badawcze (w szczególności: ITN, COFUND, MSCA, NAWA, MNiSW);
    8. organizacja międzynarodowych seminariów internetowych w celu zainicjowania nowatorskich projektów badawczych.

Rozdział 3
Kierownik Instytutu

§ 6

  1. Prace Instytutu koordynuje Kierownik Instytutu, który jest jednocześnie Kierownikiem Działania w rozumieniu Zarządzenia nr 115.
  2. W przypadku, gdy Kierownik nie może sprawować swojej funkcji, jego obowiązki przejmuje osoba wyznaczona przez Kierownika Działania.

§ 7

Do zadań Kierownika Instytutu należy:

  1. występowanie w imieniu Instytutu;
  2. ustalanie priorytetów oraz przygotowywanie harmonogramu prac Instytutu;
  3. tworzenie sprzyjających warunków do prowadzenia badań naukowych i realizowania innych zadań powierzonych Instytutowi;
  4. ogłaszanie konkursów na projekty badawcze oraz określanie ich szczegółowych zasad i kryteriów oceny wniosków;
  5. inicjowanie seminariów naukowych;
  6. dbanie o upowszechnianie wyników badań naukowych realizowanych z udziałem Instytutu i odpowiednią komunikację z mediami oraz otoczeniem zewnętrznym.

Rozdział 4
Rada Instytutu

§ 8
Struktura Rady

  1. Rada składa się z co najmniej siedmiu członków, w tym Kierownika Instytutu.
  2. Członkowie Rady powinni reprezentować zróżnicowane dyscypliny i posiadać uznany dorobek naukowy.
  3. Członkowie Rady są powoływani przez Kierownika Instytutu.
  4. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady.
  5. Członek Rady jest odwoływany przez Kierownika Instytutu na wniosek Przewodniczącego Rady.

§ 9
Kadencja Rady

  1. Kadencja Rady jest tożsama z okresem realizacji Programu IDUB, tj. trwa do dnia 31 grudnia 2025 roku.
  2. W przypadku wydłużenia lub skrócenia realizacji programu IDUB, kadencja Rady zostaje odpowiednio wydłużona lub skrócona.

§ 10
Zadania Rady

Do zadań Rady należy:

  1. doradzanie w sprawie prowadzonych przez Instytut programów;
  2. na wniosek Kierownika, opiniowanie podziału środków finansowych pomiędzy realizowane projekty, m.in. projekty Fellowships, wydarzenia naukowe, projekty wspierania mobilności;
  3. na wniosek Kierownika, opiniowanie zasad przeprowadzania konkursów w ramach realizowanych programów pod kątem skutecznego wspierania wysokiego poziomu naukowego dofinansowanych projektów;
  4. wskazywanie tematyki badawczej, która ze względu na swój potencjał powinna być zdaniem Rady szczególnie wspierana w projektach ISZ;
  5. na wniosek Kierownika, wykonywanie innych czynności wspierających działanie Instytutu.

§ 11
Organizacja i funkcjonowanie Rady

  1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.
  2. Podczas nieobecności Przewodniczącego Rady pracami Rady kieruje osoba wskazana przez Kierownika Instytutu.
  3. Przewodniczący Rady wybierany jest na początku kadencji Rady zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
  4. Przewodniczącym Rady nie może zostać Kierownik Instytutu.
  5. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch członków Rady.
  6. Członkowie Rady mogą uczestniczyć w posiedzeniach zdalnie za pośrednictwem narzędzi telekonferencyjnych.
  7. Pierwsze posiedzenie Rady nowej kadencji zwołuje Kierownik Instytutu i przewodniczy mu do momentu wybrania Przewodniczącego Rady.
  8. Przewodniczący Rady powiadamia drogą elektroniczną członków Rady o terminie i proponowanym porządku dziennym obrad Rady co najmniej na siedem dni przed ich terminem.
  9. Na zaproszenie Kierownika Instytutu lub Przewodniczącego Rady w posiedzeniu Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby spoza jej składu.
  10. Opinie formułowane są przez Radę zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
  11. Opinie mogą być przyjmowane przez Radę w formie głosowania elektronicznego.

Rozdział 5
Administracja Instytutu

§ 12

  1. Obsługę administracyjną Instytutu zapewnia biuro ISZ.
  2. Szczegółowe zasady funkcjonowania biura ISZ określa Kierownik Instytutu.

§ 13

Administracja Instytutu zapewnia wsparcie w zakresie:

  1. obsługi działalności Rady;
  2. obsługi procedur konkursowych;
  3. obsługi poszczególnych aktywności Instytutu;
  4. obsługi procesu finansowego Instytutu.

Rozdział 6
Postanowienia końcowe

§ 14

  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi Zasadami stosuje się przepisy Zarządzenia nr 115 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 1 czerwca 2020 r. w sprawie realizacji programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2020 r. poz. 246 ze zm.).
  2. Zasady wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.